Volkswagen wint snel aan marktaandeel op de Europese markt. In september 2012
hadden de Duitsers met merken als Volkswagen, Audi, Skoda en Seat bijna een
kwart van de markt in handen. Drie jaar geleden was dat nog 20 procent.
Het succes van Volkswagen is grotendeels te danken aan het feit dat het kopen
van een Volkswagen of Skoda op de pof in Europa veel goedkoper is dan de
aanschaf van een Renault of Peugeot, zo schrijft
The Wall Street Journal woensdag.
Aangezien bijna een derde van de autokopers in Europa zijn auto niet cash
afrekent, maar moet financieren, geeft dat VW een enorm voordeel. De
effectieve rente op een autolening bij de Duitsers is vaak een procent of
twee, waar die bij Franse en Italiaanse merken als snel boven de vijf, of
zelfs zelf procent ligt.
Duitse rente
Het op een na grootste autoconcern ter wereld kan heel goedkoop lenen omdat
het meelift op de historisch
lage Duitse rente. Renault, PSA en Fiat daarentegen, kunnen veel
lastiger financieren. Afgelopen mei leende VW via de uitgifte van obligaties
met een looptijd van vijf jaar tegen een rente van 1,875 procent. Peugeot
was in april van dit jaar 5,625 procent kwijt, Fiat in juli zelfs 7,75
procent op stukken met een looptijd van vier jaar.
Fiat heeft heel veel last van de hoge rente op Italiaanse staatsschuld. Een
merk als Peugeot vooral van het feit dat kredietbeoordeelaars de fabrikant
zelf al een aantal keer hebben afgewaardeerd.
Ze twijfelen aan de solvabiliteit van het PSA-concern.
Stunten met de verkoopprijs
Waar Peugeot, Renault, Fiat maar ook Opel hun marktaandeel verdedigen met het
verlagen van de verkoopprijs zelf, volstaat het voor Volkswagen om de rente
op autoleningen laag te houden. Het verdient daardoor misschien wel niet
zoveel op leningen als het zou kunnen, maar houdt de marges op de auto in
tact. En dat laatste is volgens de krant van groot belang omdat een lagere
verkoopprijs doorwerkt in de tweedehands markt en uiteindelijk de merkwaarde
aantast.
Ook in Nederland groeit het marktaandeel van Volkswagengroep en bedraagt het
nu rond de 22 procent, maar vanwege het enorme belang van de leasemarkt in
Nederland, wijkt het beeld iets van de rest van Europa. Zo doet Renault het
hier relatief goed omdat het modellen heeft die vanwege hun zuinigheid extra
aantrekkelijk zijn voor leaserijders.
Lees ook:
bijtelling
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl